Temat: Zwierzęta na wsi
Ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
- Oglądanie książek związanych tematycznie ze zwierzętami żyjącymi na wsi. Ćwiczenia konstrukcyjne- budowanie z klocków zagród dla zwierząt. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy – język, wargi, żuchwę.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka Pływania. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Cel: Wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi.
- Kolorowanie rysunku kaczki.
Zwierzęta na wsi
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
Ćwiczenia logopedyczne (przy użyciu lusterka)
Jedziemy na wieś- dzieci wibrują wargami- naśladują samochód jadący na wieś
Konik- dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa- dzieci naśladują ruch żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka- dzieci przesuwają językiem po górnej i dolnej wardze.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
Opowiadanie
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
-Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś.- A dlaczego nie przyszły świnki?
- Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku- wyjaśnił pies.
- A konie i krowy?
- One wolą brać prysznic w łące w czasie deszczu.
- A króliki i koty?- dopytywał się Ptaś
- Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
- Całe szczęście, że jest chociaż kurczak- powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaka Pazurka.
- Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć…- szepnął kurczak.
- Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu?- zdziwił się Ptaś .
- Chciałbym, ale…kurczaki i kurki nie potrafią pływać.
- Ja potrafię!- pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy.
- Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem- pochwaliła się.
- Pieskiem to pływam ja!- oburzył się Merduś. Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
- Zaraz cię nauczę- powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierad nóżkami i jak machad skrzydełkami.
- A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
- Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody-powiedział kurczaczek.
- Eee tam, przecież nie jesteś tu sam , zobacz, ilu nas jest.
- Ale ja się boję…
- Nie bądź tchórzem. Dajmy mu spokój – powiedział pies.- Ma prawo się bać. Merduś ma rację- powiedziała żaba Kumcia.
- Niech kurczak stoi i patrzy. Wszystkie ptaki to super pływaki!- stwierdził rozgniewany kaczor i chciał wepchnąć kurczaka do wody na siłę .
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaka swoim białym skrzydłem i powiedziała:- Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
-Tak.
Czy ty , Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
- Nie..
A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
- Bałbym się.
No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
-Przepraszam- szepnął zawstydzony Ptaś.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Kogo Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo zmuszać?
Karta pracy:
Kolorowanie rysunku kaczki.