Terapia logopedyczna
W naszym przedszkolu terapii logopedycznej podlegają dzieci ze wskazaniami PPP oraz dzieci, które zostały zakwalifikowane na podstawie badań przesiewowych. Terapią objęte są dzieci z zaburzeniami mowy. Zajęcia odbywają się systematycznie, dostosowane są do możliwości psychofizycznych każdego ucznia. Zajęcia prowadzone są indywidualnie bądź zespołowo. W ramach zajęć realizowana jest diagnoza, terapia , a także wszechstronna profilaktyka logopedyczna.
Postępowanie logopedyczne i dobór metod usprawniających uzależnione są od rodzaju i nasilenia zaburzenia mowy. Zajęcia prowadzone są według indywidualnego programu terapii logopedycznej, opracowanego na podstawie diagnozy logopedycznej dziecka. Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
Na całokształt rozwoju dziecka oraz jego powodzenia edukacyjne i emocjonalne w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań.
Pod koniec wieku przedszkolnego od dziecka oczekuje się poprawnego wymawiania wszystkich dźwięków, swobody posługiwania się mową.
Często jednak u dzieci w tym okresie występują zaburzenia mowy, dlatego też powinno się możliwie wcześnie rozpocząć świadome jej usprawnianie oraz korygowanie wszelkich zaburzeń.
Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:
- 3 lat – porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski
- (p, pi, b, bi, m,mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dź, j, k, ki, g, gi, h);
- 4 lat – wymawia s, z, c, dz;
- 5,6 lat – wymawia sz, ż, cz, dż, r;
- 7 lat – ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
PODSTAWOWE ZADANIA TERAPII:
- badanie wstępne w celu ustalenia stanu mowy dzieci,
- diagnoza logopedyczne oraz udzielanie pomocy logopedycznej,
- terapia logopedycznej indywidualna bądź grupowej dla dzieci w zależności od potrzeb,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.
CELE I GŁÓWNE ZADANIA TERAPII:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej,
- stymulowanie procesów nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej,
- doskonalenie wymowy już ukształtowanej,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.
METODY PRACY LOGOPEDYCZNEJ:
- Metody logopedyczne
- Metody pedagogiczne
- Metody psychologiczne
METODYKA ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:
- Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy
- Ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia
- Ćwiczenia dotyczące ustawienia narządów mowy, aby uzyskać prawidłowe brzmienie
- Kontrola wzrokowa ( lustro), kinestetyczna (dotyk) i słuchowa
- Ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, sylabie, zdaniu i mowie
- Ścisła współpraca z domem dziecka i logopedą
ZASADY PRACY:
- Praca indywidualna
- Ćwiczenia zaczynane od głosek najłatwiejszych i najmniej zaburzonych
- Wywołane głoski utrwalane przy każdej okazji
- W toku ćwiczeń rozwijany głos
- Rozwijanie słuchu fonetyczno – fonematycznego
- Każde dziecko realizuje odrębny program, który powstaje we wrześniu po przeprowadzeniu przesiewowego badania logopedycznego.
Terapia logopedyczna odbywa się we współpracy z nauczycielami oraz rodzicami dzieci i dotyczy:
- uświadamiania im ważności prawidłowej wymowy u dziecka,
- zapewnienia pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym,
- udostępniania opracowanych materiałów.
Logopeda, oligofrenopedagog: mgr Barbara Zabielska